zondag 22 september 2013

Gênante problemen met de naaimachien

Ja, je kent het wel (hoop ik).
Je wil gaan naaien en vindt die naailessen waar je 3 keer heen bent geweest, niets voor jou.  Men start het web te verkennen en stoot op schitterende blogs met schitterende resultaten. Daar lijkt nooit iets verkeerd te gaan en lijken die allen een aangeboren naaigen te bezitten. Over de prachtig geïllustreerde boeken zwijg ik nu bewust want o m g... *jaloers*

Voor alle duidelijkheid, ik heb dat gen niet ! Enkel de kriebels en een wil tot leren en proberen, eindeloos proberen. Mijn tornmesje was (en is) mijn beste vriend. 

Bij deze, een overzichtje van mijn beginnersproblemen. Dit om anderen een hart onder de riem te steken, want ohjaaa er zijn nog klunzen op de wereld. Zelf klunzen die hun eigen onkunde gaarne op de machine steken en dan ook nodeloos naar de winkel hoppen om met natuurlijke blush het pand (voor, achter etc...) te verlaten.

Mijn persoonlijke Top 10! 

1. Geen mooie steken, nochtans ging het prima daarnet bij de mevrouw in de winkel...
Spoeltje averechts ingestoken en bij deze nogmaals (!) een herhaling gekregen van de lieftallige geduldige winkelmadamme, ditmaal MET handgebaren: men neme het spoeltje in de linkerhand, draad rechts en spoeltje draait tegen de klok. Voilà! Opgelost! Spellement stikt als een euh... Ja, gewoon weer goed ;-)

2. Lockmachine, veel te los! Uiteraard ligt het aan de singer ! Niet dus...
Dames, zet uw persvoetje ALTIJD, immer, toujours, naar BENEDEN. Het ding zegt geen tuut zoals mijn trouwe brother naaimachine als je voetje naar omhoog staat.  Als je dit controleert, spaart het je een portie schaamrood in de winkel.

3. Je zou denken dat ik het ondertussen al wel geleerd heb en eerst mijn handleiding zou controleren.  Nope, geen 2 schaamroods zonder 3 bij mij. 
Stof trekt in de spoel, spoel blokkeert. Uiteraard iets grondig kapot! Met spoed naar de shop, de emergency machine al afgestoft. 
Hm ja ok, machine niet goed gedraad, draad niet in de hendel bovenaan.
Stoem stoem...
Regel 1 van alle problemen : herdraad altijd eerst!!

En ohja, problemen met bovenste steken, zijn door de spoel en omgekeerd! :-)

Verder op 4. 3 van de 4 lockdraden goed gedraad geeft GEEN mooi resultaat. Echt niet :-) ligt niet aan je tricot, je draadspanning, je machien, ;-) 

5. Te snel naaien en open schouders en andere naden. Meestal op de lock dit. Begin voorzichtig, na een paar keer gaat het echt beter.

6. Te enthousiast het mesje van je lock gebruiken en euh wat stof te kort komen.

7. Niet dicht genoeg bij de lock en delen open. Tornen van gelocksel is echt niet fijn.

8. Mouwen achterstevoren en binnenste buiten eraan gekregen (jaja, herhaaldelijk, ik leer traag) ook 1 keer capuchon omgekeerd erop. Oh joy...
Denk voor je doet is echt geen overbodige luxe, speld in het begin en draai je werk mooi zodat je ziet dat je mooi resultaat zal bekomen (het bespaart je tijd in het begin en later moet je het niet meer doen eens je weet hoe het moet)

9. Bijna in je vinger stikken. Maar echt hé.

10. Dat zwart dingetje aan je persvoet, je weet wel, waarmee je er het voetje afhaalt. Awel, daar herhaaldelijk je vinger onder steken. Excuus, naaimachines zijn niet echt gemaakt voor linkse pootjes, maar dan nog ;-), een blauwe vinger is ook geen zicht. 

Voilà, zo zie je maar! Ik beperk met tot deze 10, maar ik beschik over nog meer stoten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten